ATP (Available to Promise)

När företag står inför utmaningar med att hantera kundprioriteringar och produktvolymer kan det snabbt bli en snårig process. Detta gäller särskilt när volymerna varierar och kundernas behov ständigt förändras. Vår kund, en global tillverkare av kemiprodukter, hade svårt att balansera efterfrågan från sina kunder – men inte längre, tack vare Compagos skräddarsydda ATP-applikation (Available to Promise).
Tidigare använde kunden ett system där den första som la en order fick produkten, utan att ta hänsyn till långsiktiga avtal eller prioriteringar. Detta skapade problem när avtalskunder blev utan varor och det manuella arbetet med att omfördela ordrar blev både ineffektivt och tidskrävande. Problemet blev särskilt tydligt under pandemin när leveranskedjor stördes och råvarubristen ökade.
Compago mötte denna utmaning genom att utveckla en specialanpassad ATP-applikation. Applikationen byggdes för att kunna integreras med kundens affärssystem – i detta fall SAP. Med denna applikation kunde vi automatisera prioriteringsprocessen och säkerställa att rätt kund får rätt produkt i rätt tid. Om en order inte kan uppfyllas blockeras den automatiskt och ansvarig personal får en notifiering för att fatta nödvändiga beslut. En rapportfunktion visar exakt hur mycket varje kund kan köpa under månaden, baserat på volym och region. Dessutom gör applikationen det möjligt att delegera beslutsfattande till olika medarbetare, vilket är särskilt användbart under semestrar eller andra avbrott. Den manuella processen har eliminerats och ersatts av en automatiserad applikation som både sparar tid och förbättrar precisionen. Med vår ATP-applikation får kunden också tillgång till ett system som uppdateras i realtid. Var sjätte minut synkroniseras data från företagets datalager, vilket ger produktionsplanerare insikter om aktuella kunddata och produktvolymer.
ATP-applikationen är byggd med React, .NET och SQL och är oberoende av vilket affärssystem som används. Kundens erfarenhet visar att en skräddarsydd lösning som ATP-applikationen kan överträffa standardverktyg när det gäller att hantera specifika affärsbehov. Sedan lanseringen har ATP-applikationen hanterat över 45 000 automatiska beslut, vilket har frigjort tid för personalen. Alla beslut loggas, vilket gör att kunden enkelt kan analysera tidigare beslut och dess påverkan på verksamheten. ATP-applikationen har förbättrat kundens orderhantering, minskat konflikter och ökat lönsamheten.